Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2009

Πανανθρώπινη φιλοσοφία του Χριστιανισμού - Αγάπη ....


Ο Χριστιανισμός έχει γίνει γνωστός σαν τη θρησκεία της αγάπης. Κύρια έννοια πάνω στην οποία δομείται η φιλοσοφία του και η οποία εισαγάγεται στην Καινή Διαθήκη (Κ.Δ.). Είναι η έννοια η οποία συμπληρώνει την Π. Διαθήκη (Π.Δ.) και η οποία θα μπορούσε και από μόνη της να σταθεί σαν φιλοσοφία. Για παράδειγμα όποιος αγαπά, δε μοιχεύει, δεν αφαιρεί ζωή, δεν κλέβει τον αδερφό του, δεν θα πει ψέματα σε αυτόν, δε θα ζηλέψει ότι έχει αυτός και δε θα κάνει κάτι από αυτά που απαγορεύουν οι προηγούμενες δέκα εντολές.

Όμως, κι εδώ βρίσκεται η διαφορά της φιλοσοφίας που εισήγαγε ο Χριστός στην Κ.Δ., θα προχωρήσει κανείς ένα βήμα παραπέρα. Δε θα αρκεστεί στην άρνηση του κακού, θα προχωρήσει στην πράξη του καλού. Θα χαρεί με τη χαρά του αδερφού του, θα σεβαστεί τους άλλους και θα προσπαθήσει να βοηθήσει όποιον τονέχει ανάγκη. Και εδώ βρίσκεται η ενεργητική διάθεση του Χριστιανισμού έναντι της παθητικής διάθεσης των παλαιότερων θρησκειών. Ο Χριστιανός θα ενεργήσει υπό το κράτος της αγάπης όχι σταματώντας απλά να πράτει το κακό, πράγμα αυτονόητο γι αυτόν που αγαπά, αλλά προσαθώντας να αλλάξει τον κόσμο γύρω του βοηθώντας τον πάσχοντα και τον έχοντα ανάγκη. Δε θα αρκεστεί στη παθητική αντιμετώπιση του κόσμου αλλά θα περάσει στη δράση υπό το φως της αγάπης. Μιας αγάπης που είναι η προέκταση αυτής που ο Θεός απλώχερα χαρίζει στον καθένα. Μιας αγάπης που ο Απόστολος των εθνών Παύλος κορυφαία εξυμνεί (Α' Κορ.ιγ΄):

“Ἀδελφοὶ, ὑμεῖς ἐστε σῶμα Χριστοῦ καὶ μέλη ἐκ μέρους. Καὶ οὔς μὲν ὁ Θεὸς ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ πρῶτον ἀποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον διδασκάλους, ἔπειτα δυνάμεις, εἶτα χαρίσματα ἰαμάτων, ἀντιλήψεις, κυβερνήσεις, γένη γλωσσῶν. μὴ πάντες ἀπόστολοι; μὴ πάντες προφῆται; μὴ πάντες διδάσκαλοι; μὴ πάντες δυνάμεις; μὴ πάντες χαρίσματα ἔχουσιν ἰαμάτων; μὴ πάντες γλώσσαις λαλοῦσι; μὴ πάντες διερμηνεύουσι;ζηλοῦτε δὲ τὰ χαρίσματα τὰ κρείττονα· καὶ ἔτι καθ᾿ ὑπερβολὴν ὀδὸν ὑμῖν δείκνυμι.


Ἐὰν ταῖς γλώσσαις τῶν ἀνθρώπων λαλῶ καὶ τῶν ἀγγέλων, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, γέγονα χαλκὸς ἠχῶν ἢ κύμβαλον ἀλαλάζον. καὶ ἐὰν ἔχω προφητείαν καὶ εἰδῶ τὰ μυστήρια πάντα καὶ πᾶσαν τὴν γνῶσιν, καὶ ἐὰν ἔχω πᾶσαν τὴν πίστιν, ὥστε ὄρη μεθιστάνειν, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, οὐδέν εἰμι. καὶ ἐὰν ψωμίσω πάντα τὰ ὑπάρχοντά μου, καὶ ἐὰν παραδῶ τὸ σῶμά μου ἵνα καυθήσομαι, ἀγάπην δὲ μὴ ἔχω, οὐδὲν ὠφελοῦμαι.


Ἡ ἀγάπη μακροθυμεῖ, χρηστεύεται, ἡ ἀγάπη οὐ ζηλοῖ, ἡ ἀγάπη οὐ περπερεύεται, οὐ φυσιοῦται, οὐκ ἀσχημονεῖ, οὐ ζητεῖ τὰ ἐαυτῆς, οὐ παροξύνεται, οὐ λογίζεται τὸ κακόν, οὐ χαίρει τῇ ἀδικίᾳ, συγχαίρει δὲ τῇ ἀληθείᾳ· πάντα στέγει, πάντα ἐλπίζει, πάντα ὑπομένει.


Ἡ άγάπη οὐδέποτε ἐκπίπτει· εἴτε δὲ προφητεῖαι, καταργηθήσονται· εἴτε γλῶσσαι, παύσονται· εἴτε γνῶσις καταργηθήσεται. ἐκ μέρους δὲ γινώσκομεν καὶ ἐκ μέρους προφητεύομεν· ὅταν δὲ ἔλθη τὸ τέλειον, τότε τὸ ἐκ μέρους καταργηθήσεται. ὅτε ἤμην νήπιος, ὡς νήπιος ἐλάλουν, ὡς νήπιος ἐφρόνουν, ὡς νήπιος ἐλογιζόμουν· ὅτε δὲ γέγονα ἀνήρ, κατήργηκα τὰ τοῦ νηπίου. βλέπομεν γὰρ ἄρτι δι᾿ ἐσόπτρου ἐν αἰνίγματι, τότε δὲ πρόσωπον πρὸς πρόσωπον· ἄρτι γινώσκω ἐκ μέρους, τότε δὲ έπιγνώσομαι καθὼς καὶ ἐπεγνώσθην.


νυνὶ δὲ μένει πίστις, ἐλπίς, ἀγάπη, τὰ τρία ταῦτα· μείζων δὲ τούτων ἡ άγάπη.”

Και σε ελέυθερη απόδοση:

«Αδέλφια μου, εσείς όλοι αποτελείτε το σώμα του Χριστού και είσθε μέλη του, όπου ο καθένας έχει τη δική του θέση. Και πρώτα μεν ετοποθέτησε ο Θεός τους αποστόλους, σε δεύτερη θέση τους προφήτες, σε τρίτη θέση οι διδάσκαλοι. Έπειτα ο Θεός άλλους έθεσε να ποιούν θαύματα, άλλους θεραπείες, άλλους να προστατεύουν τους αδυνάμους και ασθενείς, σε άλλους έδωσε χαρίσματα κυβερνήσεως και σε άλλους χαρίσματα ξένων γλωσσών. Δεν είναι όλοι απόστολοι, ούτε όλοι προφήτες, ούτε όλοι διδάσκαλοι. Δεν είναι όλοι θαυματουργοί, ούτε όλοι θεραπευτές, ούτε όλοι ομιλούν και διερμηνεύουν ξένες γλώσσες. Εσείς επιδιώκετε με ζήλο τα καλύτερα χαρίσματα, και για τούτο το λόγο σας δεικνύω μία οδό ανώτερη:


Εάν υποθέσομε ότι ομιλώ τις γλώσσες των ανθρώπων, ακόμη και των αγγέλων, δεν έχω όμως αγάπη, οι λόγοι μου ακούονται ως χάλκινος κώδωνας ή αλαλαγμός κυμβάλου. Και εάν έχω το χάρισμα της προφητείας και κατέχω όλα τα μυστήρια του Θεού και όλη τη γνώση, και εάν ακόμη έχω όλη την πίστη, ώστε να μετακινώ όρη, δεν έχω όμως αγάπη, δεν είμαι τίποτε. Και εάν διαθέσω τα υπάρχοντά μου στους πτωχούς, και εάν παραδώσω το σώμα μου για να καώ, δεν έχω όμως αγάπη, δεν ωφελούμαι σε τίποτε από αυτές τις θυσίες.


Εκείνος ο οποίος αγαπάει είναι μακρόθυμος κι ανεκτικός, είναι καλωσυνάτος, ευργετικός και ωφέλιμος, δε ζηλοφθονεί, δεν υπερηφανεύεται, δεν φέρεται με αλαζονεία και προπέτεια, δεν πράττει άσχημα, δε ζητεί τα δικά του συμφέροντα, δε ερεθίζεται από θυμό και οργή, δε σκέπτεται ποτέ κακό κατά του πλησίον, ούτε λογαριάζει το κακό που έπαθε από αυτόν. Δεν χαίρεται όταν βλέπει να γίνεται αδικία, χαίρεται όμως όταν βλέπει την αλήθεια να επικρατεί. Η αγάπη τα πάντα ανέχεται, στα πάντα εμπιστεύεται, για πάντα ελπίζει, τα πάντα υπομένει.


Η αγάπη ποτέ δεν εκπίπτει αλλά μένει πάντοτε ισχυρή: τα χαρίσματα είτε είναι προφητείες θα καταργηθούν, είτε είναι ξένες γλώσσες θα παύσουν, είτε είναι γνώση θα καταργηθεί και αυτή. Διότι τώρα εν μέρει και όχι τέλεια γνωρίζουμε και προφητεύουμε, όταν όμως έλθει το τέλειον, τότε το μερικό και ατελές θα καταργηθεί. Όταν ήμουν νήπιο, ως νήπιο μιλούσα, ως νήπιο σκεπτόμουν, ως νήπιο συλλογιζόμουν. Όταν όμως έγινα άνδρας, κατήργησα πλέον εκείνα τα νηπιώδη. Διότι τώρα βλέπομε όπως σε ένα κάτοπτρο θαμπά και μας μένουν ανεξήγητα αινίγματα. Όταν όμως έλθει το τέλειο, θα ιδούμε φανερά και καθαρά, όπως πρόσωπο με πρόσωπο. Τώρα γνωρίζω μόνον ένα μέρος της αλήθειας, τότε όμως θα λάβω τόσο τέλεια γνώση, όσο με γνωρίζει ο Παντογνώστης.


Αυτά θα γίνουν, τώρα δε μένουν η πίστις, η ελπίς, η αγάπη, αυτά τα τρία: μεγαλύτερη δε από αυτά είναι η αγάπη.»

Φανταστείτε με αυτή τη λογική πως θα συμπεριφέρονταν η κοινωνία των ανθρώπων σήμερα. Τόσο οι άνθρωποι όσο και τα έθνη θα σέβονταν το ένα το άλλο. Θα εξέλειπαν οι πόλεμοι, οι διαμάχες και οι διαφορές. Η θλίψη θα ήταν υποφερτή όταν όλοι συπαραστέκονταν στον πάσχοντα και πολλές φορές ανύπαρκτη στο μεγάλο ποσοστό των περιπτώσεων που προκαλείται από τη έλλειψη της αγάπης.

Το ερώτημα είναι ποιος από εμάς το κάνει ? ποιος έχει διάθεση να υπερβεί τον "παλαιό άνθρωπο" μέσα του και να γίνει πυρήνας της κοινωνίας της αγάπης μεταλαμπαδεύοντας με τον τρόπο ζωής του σε άλλους αυτό το υπόβαθρο και αλλάζοντας σιγά σιγά τον κόσμο δίπλα του ? Και ναι δεν είναι εύκολο αλλά η προσπάθεια αξίζει τον κόπο. Αξίζει να αλλάξουμε φιλοσοφία .....

Δεν υπάρχουν σχόλια: